Konkurs Wschodzący Innowatorzy

Wikpol wspiera uczestników konkursu Wschodzący Innowatorzy, organizowanego przez Politechniczną Sieć Via Carpatia*

Dla kogo przeznaczony jest konkurs Wschodzący Innowatorzy?

Konkurs Wschodzący Innowatorzy skierowany jest przede wszystkim do uczniów szkół ponadpodstawowych. Faktycznie angażuje trzy strony:

  • Po pierwsze: zakłady przemysłowe, które zgłaszają zadania konkursowe oraz opiniują zarysy koncepcji stworzone przez uczestników
  • Po drugie: uczniów, którzy podejmują wyzwania konkursowe i przygotowują rozwiązania wybranych przez siebie zagadnień
  • Po trzecie: komisję konkursową, która ocenia wartość merytoryczną wykonanych przez uczestników zadań.

Co jest główną ideą konkursu?

Konkurs ma na celu propagowanie nauk inżynieryjno-technicznych wśród młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Tym samym jest on nastawiony na rozwijanie innowacyjnego podejścia do zagadnień technicznych w tej grupie wiekowej.

Z tą intencją zakłady proponują w ramach tematów konkretne problemy techniczne, funkcjonalne lub technologiczne. Uczniowie z kolei prezentują rozwiązania, które powinny stanowić odpowiedź na te problemy. Dlatego też jednym z kryteriów oceny prac konkursowych jest przydatność i możliwość ich wdrożenia w przedsiębiorstwach.

Wikpol i jego zawodnicy

Zadanie konkursowe zaproponowane przez Wikpol „System wizyjny do weryfikacji położenia ładunków na kompletacji opakowań w zrobotyzowanej linii paletyzacji” wybrali uczniowie Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusz Kościuszki w Lublinie: Nikola Otulska, Antoni Szaluś i Filipa Wawrzeniak, pod opieką pana Tomasza Kosickiego. Grupa finalnie zajęła drugie miejsce w lubelskiej części konkursu.

Etapy rywalizacji

Konkurs Wschodzący Innowatorzy przebiegał w trzech etapach:

Etap I polegał na przygotowaniu przez uczestników zarysu koncepcji rozwiązania wybranego przez siebie zagadnienia technicznego. Następnie właściwe przedsiębiorstwa wstępnie zweryfikowały opracowane koncepcje, a Komisja Konkursowa dokonała ich oceny. W efekcie o zakwalifikowaniu danej koncepcji do dalszego etapu decydowała liczba zdobytych punktów.

W II etapie wyłonieni zwycięzcy realizowali zadania konkursowe.

Etap III to prezentacja przed Komisją Konkursową przygotowanych przez uczestników autorskich rozwiązań zadań konkursowych.

Wyniki konkursu

W 2024 roku Komisja Konkursowa wraz z Przewodniczącym, dr hab. inż. Dariuszem Czerwińskim, Prorektorem ds. ogólnych i rozwoju Politechniki Lubelskiej, zadecydowała o wyborze najlepszych opracowań. Przy ich ocenie w szczególności wzięła pod uwagę aspekty techniczne przedstawianych rozwiązań oraz możliwości zaimplementowania w praktycznej działalności przedsiębiorstw.

Uroczyste ogłoszenie zwycięzców konkursu Wschodzący Innowatorzy nastąpiło podczas Gali „Innovation Open Day” 19 czerwca 2024 r. w Auli Wydziału Budownictwa i Architektury PL. Nagrody wyróżnionym uczniom wręczył  Rektor Politechniki Lubelskiej, prof. dr inż. hab. Zbigniew Pater.  

Forum wymiany myśli – Innovation Open Day

Gala „Innovation Open Day” była także okazją do zaprezentowania możliwości współpracy środowisk biznesowego i naukowego. W trakcie dyskusji reprezentanci lubelskich firm, między innymi prezes Wikpolu Zbigniew Kominek, przedstawili swoje oczekiwania dotyczące kompetencji inżynierskich przyszłych pracowników, jak również potencjalnego zakresu  współpracy z Politechniką Lubelską.

Z kolei  naukowcy z Politechniki Lubelskiej zaprezentowali swoje najnowsze wynalazki oraz ostatnie wyniki dotyczące komercjalizacji.

Laureaci konkursu Wschodzący Innowatorzy

  1. Filip Grabowicz, Adam Motyl i Jakub Wolski za projekt „EDU MAKIETA – ZACISK EPB”, czyli model elektrycznego hamulca ręcznego dla firmy Borg Automotive.
  2. Nikola Otulska, Antoni Szaluś i Filip Wawrzeniak za projekt „System wizyjny do weryfikacji położenia ładunków na kompletacji opakowań w zrobotyzowanej linii paletyzacji”.
  3. Trzecie miejsce zajęły dwa projekty: „Kampania viralowa na temat regeneracji i jej pozytywnego wpływu na gospodarkę obiegu zamkniętego” oraz „Tablica cieni jako narzędzie eliminacji strat produkcyjnych”.

Dwa pierwsze zespoły reprezentują Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie.

https://www.linkedin.com/posts/wikpol_wikpol-robotyzacja-automatyzacja-activity-7209873602257571843-Qb0R?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

*Sieć Via Carpatia tworzą trzy Politechniki: Białostocka, Lubelska oraz Rzeszowska.

Via Carpatia jest inicjatywą, który ma na celu stworzenie przestrzeni  łączącej i umożliwiającej współpracę uczniów, studentów i naukowców. Idea ta została zainspirowana przez starożytny szlak wiodący przez Europę i Azję, zwany Via Carpatia. Celem strategicznym jest stworzenie trwałego, bezpiecznego i wydajnego połączenia potencjałów uczelni technicznych w celu stymulowania współpracy regionalnej i wzmocnienia ośrodków naukowych w regionie.” 

1https://www.viacarpatia.pro/  [dostęp: 10.07.2024]

fot. Kazimierz Kożuch

Czytaj również

Zrównoważony rozwój i ESG
Wikpol uczestniczy w projekcie partnerstwa...
Wizyta profesora Wataru Uemura
Nieoceniona jest wartość dzielenia się wiedzą i...